Monday, December 19, 2016

Tak kenal maka tak cinta

Semusim Di Neraka oleh Hamka Kereta Mayat terbitan Terfaktab.

Berbeza dari buku-buku sebelum ni, ini kira buku Terfaktab yang pertama aku habis baca. Aku ada November dengan Deifnisi Cinta Infiniti rasanya tapi baca sikit je, lepas stop tak sambung da. Nanti kalau rajin aku sambung, buat masa ni tak berapa nak rajin baca genre gitu. Busy, busy minggu-minggu assignment nak kena hantar dan presentation. Jadi, kalau secara jayanya aku dapat habiskan baca sebuah buku maknanya buku tu sangat menarik sampai aku cari inisiatif untuk habiskan juga baca. 

Secara keseluruhan sebenarnya buku ni bagi aku tarbiah dan satu kesan yang cukup mendalam. Tambah knowledge aku juga buat aku muhasabah diri balik. Banyak juga perkara aku belajar dan lihat dalam buku ni. Aku suka cara Hamka Kereta Mayat sampaikan. Aku beli buku ni secara random sebenarnya tanpa tahu pun pasal Hamka Kereta Mayat atau buku yang ditulis sebelumnya. Mungkin aku pernah tengok tapi rasanya macam cover baru ni. Rupanya Hamka Kereta Mayat adalah nama, lepas dapat BB1M waktu aku pergi booth Terfaktab yang SuperLeplep jaga, aku target nak beli buku Catatan MatLutfhi dengan Enam Angka Menjelang Dua Puluh Lima, nak cukupkan lagi satu buku, aku takde idea, jadi aku tanya la SuperLeplep. "Buku apa eh best?" lepastu dia cadangkan, "Semusim Di Neraka da pernah baca?" Aku pun jawab "belum" dan dia kata "Okay juga ni" lepastu aku pun malasnak fikir da, "okaylah" lepastu SuperLeplep tanya aku balik, "okay" haa "Okay" then aku tanya la "Hamka Kereta Mayat ni nama penulis dia ke" "haah" ohhh okay aku baru tahu. Sorry la lame. Orang kata tak tahu tanya. Okay sekarang aku da tahu. 

Malas nak cerita panjang sebenarnya, tapi aku sarankanlah korang baca. Mana tahu dari bacaan ni Allah SWT ketuk pintu hidayah untuk korang dan aku. Ini beberapa note aku buat masa baca buku ni untuk further reading and research sbb Hamka kata jangan jadikan buku dia sebagai rujukan terakhir. Tapi senang juga nak faham apa dia sampaikan, sebab aku tahu rasanya dididik oleh Ayah yg mengamalkan ilmu tasawuf. Okay. 

Little notes on Semusim Di Neraka by Hamka Kereta Mayat.

1. Kisah nabi yang dilawat malaikat maut.
2. Maksud ilmu? Solat-mencegah maksiat- fahsyah & mungkar. Kalau masih lakukan, solat tak capai maksud. Puasa- rasa kesusahan. Tauhid- tak mensyirikkan Allah SWT dari sebesar-besar syirik hingga sekecil syirik (pangkat, kuasa). MAKSUD vs. MAKNA
3. Bidaah Hasanah(baik) vs Bidaah Dholalah (sesat)
-Bidaah perkara nabi tak buat. 
-Wahabi- tolak semua mazhab hanya ikut cara nabi.
4. Nabi Muhammad SAW kekasih Allah SWT. Apa dicintai nabi, dicintai Allah SWT. Apa dibenci nabi, dibenci Allah SWT.
5. Al-Maidah ayat 5.
6. Sejauh mana kita kenal Nabi? Sejauhmana kita amal sunnahnya?
7. Tahap ibadat ada 4. Aku di tahap mana?
8. Modal mengadu pada Allah SWT, mana?
9. Doa anak yang soleh boleh tolong Ibu Ayah di dunia dan akhirat. Dakwah dah buat ke?
10. Dahla kalah urusan dunia, urusan akhirat pun kalah.
11. Haji rukun islam ke lima.
12. 3 bulan malaikat da tiup ketentuan, jodoh, rezeki, ajal maut. Semusim syurga atau neraka?
13. Umat pewaris kerja kenabian. Apa? Dakwah. Ibadat kualiti ahli Badar.
14. Berjaya dakwah: kita amal apa yang kita sampaikan.
15. Jangan malu untuk bertaubat.
16. 3 perkara Rasul suka, sahabat baginda suka, malaikat suka, Allah SWT suka hambaNya lakukan. 
17. Belajar elok-elok.
18. Dakwah& Tertib.
19. Jom imarah masjid/surau. Rindu Jemaah :(
20. Umat terbaik? Buktikan.

*Nota ni nota peribadi. Takde edit. Hanya untuk diri sendiri. Abaikan kalau tak faham. 

1 comment: